Spelregels

De Duitse scheidsrechter Michael Weiner. Video Youtube

Te snel gefloten en te vroeg gejuicht

Door DICK VISSER,

voorzitter Landelijke Commissie Spelregels COVS (LCS)

Onlangs kreeg ik een fragment onder ogen uit een wedstrijd in de Bundesliga uit 2014 tussen Hertha BSC en 1. FC Nürnberg. In de 88e minuut bij een 1-2 stand voor Nürnberg kwam een speler van Hertha BSC met de bal aan de voet langs de rechterkant het strafschopgebied van Nürnberg in, waarna de uitkomende doelverdediger de bal voor zijn voeten wist weg te spelen. De bal kwam daardoor halverwege de helft van Nürnberg terecht bij een andere Hertha speler die de bal direct met een hoge boogbal op het doel van Nürnberg schoot. Een teruggelopen verdediger wist de bal nog met zijn hand uit de kruising te slaan, alleen kwam deze nu voor de voeten van een andere Hertha-aanvaller die de bal alsnog in het doel schoot. Daarvoor had scheidsrechter Michael Weiner echter al gefloten voor de handsbal.


Daar zal hij wel direct spijt van hebben gehad, want in plaats van een doelpunt toekennen en het tonen van een gele kaart aan de 1. FC Nürnberg-verdediger, moest hij nu een strafschop geven en de Nürnberg-speler wegzenden. Hij toonde deze verdediger dan ook de rode kaart en moest vervolgens de protesterende Hertha-spelers uitleggen dat hij nu eenmaal al gefloten had.


Pas toen bleek dat de assistent-scheidsrechter met zijn vlag omhoog stond en volgde er langdurig overleg. Tenslotte werd er geen strafschop genomen en verviel de rode kaart, maar mocht Nürnberg een indirecte vrije schop nemen. De Duitse commentator merkte terecht op dat de speler die de bal in eerste instantie naar het doel schoot, nooit buitenspel kon staan en ook de speler die de bal inschoot niet. Dit laatste is spelregeltechnisch nog wel interessant, want hoewel er in dit geval geen sprake was van een buitenspelpositie van die speler en er bovendien toch al gefloten was, zou hij anders ook niet voor buitenspel bestraft worden omdat hij de bal van een tegenstander kreeg, die de bal met de hand speelde. Krijgt een speler die in buitenspelpositie staat op het moment van schieten, de bal via een tegen­stander die de bal op de doellijn tegenhoudt dan is dat normaal gesproken strafbaar buitenspel (voordeel trekken), maar dat geldt niet als de bal met de hand gespeeld wordt.


Wat was er wel aan de hand? De uitkomende doelverdediger kwam door zijn actie ook voorbij de Hertha-aanvaller die hij de bal afnam. Op dat moment was er nog maar een verdediger (de speler die hands maakte in het doel), die dichter bij de doellijn stond dan die Hertha-aanvaller, die bevond zich dus in buitenspelpositie toen de bal naar het doel geschoten werd, wel ver bij de bal en het doel vandaan. Echter de doelverdediger, die snel weer naar zijn doel terug wilde, kwam hem onderweg daar heen tegen en had daar last van. Dus hoewel de aanvaller niets deed en we nooit zullen weten of de keeper anders op tijd zou zijn geweest, hinderde de aanvaller de doelverdediger en had de assistent-scheidsrechter dan ook volkomen gelijk om dit als strafbaar buitenspel (beïnvloeden) te beoordelen.

In plaats van de met gejuich begroete gelijkmaker of de kans daarop via de strafschop, eindigde de wedstrijd nu in 1-3 aangezien 1. FC Nürnberg in de blessuretijd nog een keer scoorde.